ELŐTERJESZTÉS

A Bio és Gyógynövény Kereskedők Szövetség részéről

A magyar tulajdonú bio és gyógynövény kiskereskedelem szereplőinek – mikro és kisvállalkozások – helyzete, problémái, és az azokra adható válaszok

Szombathely, 2022 július 22

I. Összefoglaló

  1. Tartalmi összefoglaló

Az előterjesztés a Magyarország területén működő, magyar tulajdonú – jellemzően mikro és kisvállalkozások – piaci helyzet hátrányait és kitettségét kívánja bemutatni, és ezzel összefüggésben, megoldási alternatívákat vázol fel.

Magyarországon kb. 250 un. Bio/Gyógynövény/Fitotéka kiskereskedelmi szaküzlet működik jelenleg.

Ezek a magyar tulajdonban lévő, mikro és kisvállalkozások (továbbiakban: szaküzlet) többnyire saját foglalkoztatást, esetenként 1-3 alkalmazottal kiegészülve végzik a tevékenységüket. A kiskereskedelem egy speciális – mondhatni tradicionális – formáját tartják életbe, miszerint közvetlen, személyes és bizalmi kapcsolatban állnak a vásárlókkal. Információkat adnak át, valamint életviteli, táplálkozás-egészségügyi, termékhasználati tanácsadást is végeznek. A szaküzletek kínálatában, specifikusan azok a bio, gyógynövény, funkcionális élelmiszer és egészséges táplálkozást segítő étrend-kiegészítő – termék kategória szerepelnek, amiknek a fogyasztása/használata, és annak ajánlása, körültekintő szakértelem hiányában, akár veszélyes is lehet.

A fenti termékcsoportok évek óta töretlen térnyerése és forgalom növekedése, azt eredményezte, hogy a nemzetközi multinacionális cégek – DM, Rossmann, EcoFamily, Auchan, Tesco, Lidl, Aldi, … stb – (továbbiakban: multik) felismerték az üzleti lehetőséget, és bevezették ezen termékcsoportokat a kínálatukba.-

A termékkategória éves forgalma hozzávetőlegesen 200 – 300 milliárd forintra tehető, amiből az étrend-kiegészítők kb. 50 milliárdos részt képviselnek. Ez a forgalom a külföldi multi– cégek vonatkozásában elenyésző, de az általuk okozott forgalomkiesés, az említett magyar tulajdonú mikro és kisvállalkozások teljes megsemmisülését vetíti előre.

Rendkívül nehéz helyzetbe hozza a szaküzleteket az a gyakorlat is, hogy a multik a gazdasági erőviszonyaikat és az egyéb versenyelőnyeiket maximálisan kihasználva, – valamint a gyártó/forgalmazó cégekre gyakorolt presszió révén – olyan dömping árazást tudnak alkalmazni, ami ellehetetleníti a szaküzletek mindennapi működését is.

A másik rendkívül káros befolyásoló piaci tényező, az online webshop-ok elszaporodása, amik ugyancsak igazságtalan versenyhátrányt okoznak a legálisan működő szaküzleteknek.

Elengedhetetlen a kormány beavatkozása a magyar tulajdonú mikro és kisvállalkozások tekintetében – a protekcionista szemlélet lehetőségeinek maximális érvényre juttatása mellett – hogy a gazdaság, ezen szegmensének szereplői között fennálló egyenlőtlen viszonyokat rendezze.

  1. Cselekvés – Aktivitás

A szaküzletek felismerték – hogy egyesével – a multik és az online webshopok ellenébe, képtelenek bármiféle “ellentámadást” indítani, ezért 2021 áprilisában, létrehozták a Bio és Gyógynövény Kereskedők Szövetség (továbbiakban: BIGYOX) érdekvédelmi szervezetet. Mára a működő szaküzletek több mint 40% csatlakozott a szervezethez és a taglétszáma folyamatosan növekszik.

A BIGYOX, a tagság által felhatalmazott szervezet – képviseleti joggal – minden gyártó/forgalmazó, szolgáltató partner, szakmai szervezet, állami szerv és egyéb, – a tagságot és annak érdekeit elősegíteni kívánó – kapcsolat tekintetében.

II. Hatások

  1. Szakmai

A fentiekben említett termékkategória piaca, folyamatos és jelentős – év 15-20% – növekedése ellenére, nincs forgalombővülés, forráshiánnyal küszködnek a szaküzletek, és kilátástalanná vált egyáltalán a fennmaradásuk is. Ennek eredményeként meg fog szűni egy tradícionális, magyar kiskereskedelmi szolgáltatás (személyes egészségügyi tanácsadás), ami magával hozza azt is, hogy a fogyasztók nem, vagy csak nagyon alacsony színvonalon jutnak hozzá olyan információkhoz, amik komoly befolyással lehetnek az egészségükre, életminőségükre. Mindezt annak tükrében vizsgálva, hogy a magyar egészségügy – a kormány folyamatos erőfeszítései ellenére is – leterheltsége kritikus, valamint a társadalom, általános egészségi állapota sem mondható jónak, belátható, hogy meg kell akadályozni. A magyar tulajdonú szaküzletek mikro és kisvállalkozások megerősítése, helyzetbe hozása elengedhetetlen és halaszthatatlan.

  1. Gazdasági

Jelen körülmények között a szaküzletek túlnyomó része a túlélésért küzd, ami szociális és nemzetgazdasági szempontból is igen aggályos. A bio, gyógynövény, funkcionális élelmiszer és egészséges táplálkozást segítő étrend-kiegészítő termékek kiskereskedelmi forgalmazásából származó nyereség legnagyobb hányada a multiknál csapódik le. Köztudottan – a magyarországi kedvező adókörnyezet ellenére is – ez a megtermelt (extra) profit, nem a magyar gazdaság bővülését szolgálja, mivel az, a multik külföldi anyacéghez transzferálódik. A szaküzletek a megszűnés küszöbén, források hiányában és a kilátástalan üzleti körülmények miatt, nem képesek üzletfejlesztési, állagmegóvási beruházások elvégzésére, így ezek a magyar gazdasági növekedést is visszafogják. A helyzetbe hozott szaküzletek – megfelelő szakmai normarendszer és képviselet mellett – képesek lehetnek a társadalombiztosítás keretein belül támogatott gyógyszerkészítmények felírásának csökkentésére is, ami végső soron, a nemzeti költségvetésnek eredményez megtakarítást

  1. Társadalmi

Több száz magyar család megélhetése vált bizonytalanná, a kialakult körülmények miatt. Ha nem történik radikális beavatkozás a kormányzat részéről, ez a folyamat megállíthatatlanul gyorsul, és növelni fogja a munkanélküliséget. A fogyasztók szempontjából is igen kedvezőtlen hatások generálódnak azáltal, hogy elveszítik azt – az esetenként több évtizedes – bizalmi alapon nyugvó kapcsolati bázisukat, ami az egészség-megóvásuk/javításuk alapját jelentette. A multik, a szakképzettséget és mindennemű tapasztalatot nélkülöző polcfeltőltő személyzete, nem képes és nem is a feladata, hogy szakmai információkkal lássa el, ezen termékkategória vásárlóit.-

Ez azt is eredményezheti, hogy a fogyasztók az elengedhetetlen szakmai tanácsadás hiányában, olyan, az egészségükre hatástalan- – vagy bizonyos kombináltan alkalmazott- termékek esetében – az egészségüket károsító termék használatot valósítanak meg. Ez újabb plusz terheket róhat, az amúgy is rendkívüli módon leterhelt magyar egészségügyi ellátórendszerre.

III. Kapcsolódások

  1. Kapcsolódás a kormányprogramhoz

Összhangban a „Egészséges Magyarország 2021−2027” – Egészségügyi Ágazati Stratégia és az 5. Nemzeti Egészségügyi Programban megfogalmazott 6 átfogó ágazati céljával, különös tekintettel annak második pontjára – „Az egészséges életmód előmozdítása, az egészségkockázatok csökkentése az egészségértés, egészségműveltség és az egészségfejlesztés révén”

  1. Kapcsolódás az Europai Unio egészség stratégiájához

Összhangban az “AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2021/522 RENDELETÉVEL”, annak 3 cikk, általános célkitűzések, a) pontjával – “az egészség javítása és előmozdítása az Unióban, a fertőző és nem fertőző betegségek jelentette terhek csökkentése érdekében az egészségfejlesztés és a betegségmegelőzés támogatásával, az egészség-egyenlőtlenségek csökkentésével, az egészséges életmód előmozdításával és az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés előmozdításával”

  1. Kapcsolódás az egyéb szakmai szervezetekhez

Szoros együttműködés a társ-szakmai szervezetekkel.

  1. Kapcsolódás a társadalom egészségtudatos életmódra nevelését célzó programok megvalósításához

A BIGYOX, a tag üzletivel, az állami intézményekkel/felelősökkel, és- a kapcsolódó szakmai szervezetekkel együttműködve, tervez, előkészít és lebonyolít olyan, a társadalom egészségmegőrző – egészségformáló oktatásával/nevelésével kapcsolatos programokat, amik elősegítik a magyar emberek – főként a fiatalok – általános egészségi állapotának javítását. Kiemelt célok lehetnek az elhízás, dohányzás és a kábítószerek elleni programok. Továbbá számtalan kapcsolódási lehetőség van a környezetvédelmet, környezettudatosságot, életmód, táplálkozást segítő programok/aktivitások kidolgozása és azok megvalósításának területén is.

IV. Megoldási javaslatok

  1. Szemlélet

A megoldási javaslatok kidolgozásánál, figyelembe vettük az összes szereplő érdekét, de a prioritást a magyar tulajdonú mikro és kisvállalkozások jelentik. A megengedett kereteken belül, priorizálni szükséges és kell – akár a multik vagy az online kereskedők hátrányára is – a magyar tulajdonú fizikális kereskedelmi egységeket működtető vállalkozásokat.

  1. Alapállás (multik és online)
  1. speciális kategóriába tartozó termékek
    • gyógynövények
    • funkcionális-reform élelmiszer
    • étrend-kiegészítők
  2. gyógyászati segédeszközök-
  3. natúr élelmiszerek
  4. bio minősítésű termékek
  5. öko tisztítószerek
  6. natúr kozmetikumok
  1. dömping árak alkalmazása
    • pl. egyes Naturland termékek a Penny üzleteiben bruttó fogyasztói áron olcsóbbak, mint amennyiért a gyártótól a szaküzletek nettó áron be tudják szerezni
  2. a fogyasztói bizalom aláásása
    • a fogyasztó ugyanannak a gyártónak a termékét, sokszor 25-50%-al olcsóbban látja a multik polcain, ami azt sugallja, hogy a szaküzletek extra profitot akarnak realizálni
  1. nincs személyes kapcsolat a vásárlóval
  2. nincs meg a szakmai tudás, képzettség a termékek ajánlásához
  3. nincs lehetősége a vásárlónak a biztonságos használat tekintetében informálódni (pl. vérhígító+Q10 kombinálásának veszélye)
  4. csekély választék, mennyiségi szemlélet
  1. a termékek használata során képződő tapasztalatok nem kerülnek begyűjtésre, felhasználásra
  2. a nem megfelelő minőségű vagy problémás termékek kiszűrése nem valósul meg – nincs motiváció
  3. a fogyasztók nem jutnak információhoz a gyártó megbízhatóságával kapcsolatban
  1. Javaslat a multik és nem szaküzletek tekintetében
  1. Javaslat az online kereskedők tekintetében

V. Egyéb – szükséges – a szaküzleteket segítő intézkedések-

  1. Oktatás (szakeladó, szak-üzletvezető)

A szaküzletek másik nagy problémája, hogy nincs megfelelő képzettségű szakember a munkaerőpiacon, akiket alkalmazhatnak.

Ezért szükséges lenne a középszintű, állami oktatási rendszer keretein belül, szakeladói képzés elindítása. Az oktatáshoz szükséges tananyag kidolgozásához, a BIGYOX szakmai közreműködése biztosított, valamint a szakmai gyakorlati képzés megvalósításához, a BIGYOX tag üzletei nyújtanak segítséget.

  1. Pályázati lehetőségek

A kereskedelem ezen speciális ágának életben tartása és fejlesztése, nemzetgazdasági érdek.

Szükséges olyan pályázati támogatások és kedvezményes hitelprogramok kidolgozása, amiknek a révén – célzottan a szaküzletek – forrásokhoz juthatnak. Ezek a programok biztosítani tudják a szaküzleteknek, hogy az évek óta elmaradt fejlesztéseket-bővítéseket végrehajthassák.

  1. ÁFA

Javasoljuk, hogy a – IV./2 – “Termékek” pontban felsorolt – “a” kategóriás termékek (speciális kategóriába tartozó termékek) köre, kedvezményes 5%-os adókulccsal adózzon.

  1. BIGYOX támogatása

Az ágazat érdekképviseleti szervének részére – Bio és Gyógynövény Kereskedők Szövetség – szükséges állami forrásokat biztosítani a működéshez, ami garantálja a szakmai hátteret, innovációt és az ellenőrzést is.

A BIGYOX kapcsolatokat tart fenn a hazai és a nemzetközi szakmai szervezetekkel, ajánlásokat fogalmaz meg, részt kíván venni a szakmai pályázati anyagok elbírálásában, és információkat továbbít a kormányzat megfelelő szervei felé, valamit társadalmi programok kidolgozását és lebonyolítását valósítja meg.

Szombathely, 2022 július 22

Szabó János Ferenc

BIGYOX – elnök